Tjen penge på din bog: Byg en bogbusiness!

by Rikke Moos

Byg din bogbusiness

Det er ikke de store summer, du tjener på at udgive bøger i Danmark, hvis du ser isoleret på de penge, du tjener på salget af bogen. Det gælder, uanset om du er forlagsforfatter eller selvudgiver.

Selvfølgelig er der fagbøger, der sælger i mange tusind eksemplarer og genererer en ganske pæn indtægt til forfatteren. Men langt de fleste må sande, at indtjeningen ikke står mål med den store indsats, de har lagt i at skrive bogen.

Det giver anledning til mange bristede forventninger – og afholder givetvis en del fra at realisere bogdrømmen. Hvor er det ærgerligt!

Guldet ligger i spin-off-produkterne

For en bogsucces handler ikke kun om, hvor mange eksemplarer bogen sælger, og hvor meget du som forfatter tjener på salget. I hvert fald ikke i mine øjne. Du bør i høj grad også måle din bogsucces på den indtjening, du genererer fra din bogbusiness – dvs. de spin-off-produkter, du skaber ud fra din bog. For det er her, ‘guldet’ ligger. Det er her, du virkelig kan slå mønt af din bog og løfte dine virksomhed og karriere til nye højder.

Og hvad er det så helt konkret, jeg mener, når jeg siger bogbusiness og spin-off-produkter? Her er nogle eksempler:

Offline

  • Kurser
  • Seminarer
  • Workshops
  • Foredrag
  • Coaching/sparring
  • Flere bøger.

Online

  • E-bøger
  • Workbooks
  • Teleseminarer
  • Webinarer
  • Videokurser
  • E-mail-kurser
  • Online-klubber.

Mulighederne er mange. Rigtig mange. Og det behøver ikke at være så svært at komme i gang med at designe dem.

Skab produkter der sælger

Start f.eks. med at skabe et foredrag og et kursus, der bygger på de pointer i din bog, der har mest værdi for læserne. Så har du en god platform, der kan give dig en masse erfaring i at formidle dine budskaber over for et ‘live’ publikum.

Du kan selvfølgelig også kaste dig direkte ud i online-produkterne, men den direkte kontakt til din målgruppe giver dig en uvurderlig indsigt i de udfordringer og problemer, de tumler med. En indsigt, du kan bruge til at skabe både online- og offline-produkter, du ved rammer et reelt behov hos din kernemålgruppe – og som de har lyst til at købe.

Salg er jo trods alt en forudsætning for succes …

Leave a Comment

Previous post:

Next post: