Og er du ved at være dér, hvor du gerne vil arbejde seriøst med den?
Så er historien her måske interessant for dig …
Jeg har altid haft en drøm om at udgive bøger. I lang tid troede jeg, at det var en urealistisk drøm, for hvad vidste jeg om at skrive bøger? Og hvad i alverden skulle jeg skrive om? Hvad havde jeg at bidrage med, som folk ville gide at læse om?
Godt nok er skriveriet min levevej. Men én ting er at løse afgrænsede tekstopgaver for andre – en anden ting er at skrive en hel bog!
Hvordan skulle jeg lige gribe det an? Og havde jeg overhovedet det, der skulle til?
For at gøre min drøm til et konkret mål, skrev jeg “Bogudgivelse” på listen over de marketingtiltag, der skulle gøre mig og min virksomhed Webskribenten mere synlige.
EN OPLAGT BOGIDÉ
Som Webskribenten hjælper jeg blandt andet virksomheder med at markedsføre sig via nyhedsbreve – et område jeg elsker at arbejde med, fordi det er sjovt, og fordi jeg kan se, at nyhedsbrevene skaber resultater for mine kunder.
Det faldt mig ind, at en guide til hvordan man laver sit eget nyhedsbrev var et oplagt emne for en bog – og ovenikøbet et emne, der ikke var udgivet bøger om på dansk. Så jeg bryggede videre på idéen …
En oktoberdag i 2005 besøgte jeg Forlaget Libris hjemmeside for at købe en bog. Her faldt jeg over en side med information om, hvordan man bliver Libris-forfatter. Der står kort fortalt, at de gerne hører fra folk med en bogidé, der ligger inden for de emner, Libris beskræftiger sig med.
Måske var det en mulighed? Jeg besluttede mig for at prøve og skød en kort mail med en beskrivelse af min idé af sted.
Allerede dagen efter lå der svar i min indbakke …
FRA IDÉ TIL BOG
Libris fandt emnet interessant, og efter en god telefonsnak blev redaktøren og jeg enige om at arbejde videre med idéen. Jeg blev bedt om at lave en detaljeret synops – en form for udvidet indholdsfortegnelse – over de emner, jeg vurderede skulle med.
Synopsen lå klar i slutningen af november og blev godtaget uden de store kommentarer. Der manglede dog stadig et uafklaret punkt før en kontrakt kunne komme på tale … Kunne jeg overhovedet skrive?
Jeg blev derfor bedt om at aflevere et prøvekapitel. Deadline var primo januar, så jeg havde travlt. Prøvekapitlet blev godkendt og i slutningen af januar 2006 – 2½ måned efter min første e-mail – havde jeg underskrevet kontrakt med forlaget.
I juli havde jeg manuskriptet klar til opsætning, og i oktober 2006 lå bogen “E-mail nyhedsbreve” på hylderne i boghandlere landet over. En rigtig fed fornemmelse …
Min beslutning om at handle på min bogidé har betydet rigtigt meget for mig og min virksomhed. Og mit budskab til dig er …
Har du også en bogidé og lyst til at udgive en bog?
Så gør noget ved det!
Min dialog med forlaget startede allerede da bogen var på idéstadiet. Nok fordi jeg ramte en tør plet … Der var som sagt ikke tidligere udgivet bøger om emnet.
Det mest almindelige er dog, at du har en synops klar ved første kontakt. Det kræver selvfølgelig en del arbejde … men til gengæld er du kommet et vigtigt skridt længere – og det er jo på ingen måde spildt arbejde.
{ 2 comments… read them below or add one }