Har din bog bestsellerpotentiale?

by Rikke Moos

Det er svært at spotte en bestseller på forhånd. Det må selv garvede forlagsfolk erkende indimellem. Bøger, de troede var rene fuldtræffere, skuffer fælt – og bøger, de spåede en hurtig død, overrasker positivt.

Men hvad afgør egentlig, om din fagbog kommer til at sælge godt og ender med at blive en bestseller?

Er der et marked for din bog?

En af helt grundlæggende forudsætninger for, at din bog har en chance for at blive en bestseller, er, at der er et marked for den. At der er nogen, der har lyst til at købe den. Det er ikke nok, at der er brug for den – det er selvfølgelig også vigtigt – men det afgørende er, om der overhovedet er nogen, der vil have den?Bestseller

Du får ikke et forlag til at udgive din bog, fordi der er brug for den. Du får dem til at udgive den, fordi de mener og tror på, at der er købere til den – at der er læsere, der vil have den. Men hvad er det egentlig, der får folk til at hive en fagbog ned fra hylderne?

Giv læserne en grund til at købe din bog …

Det er som nævnt ikke tilstrækkeligt, at de har brug for den. For måske ved de slet ikke, de har brug for den. Det er ofte heller ikke nok, at den er spændende eller velskrevet, selv om det bestemt hjælper på salget på langt sigt – er den kedelig og dårligt skrevet, står både anmeldere og læsere af. Hvad får dem så til at købe?

Løs et problem for læseren

De køber den, fordi den giver dem løsningen på et problem eller en udfordring, de har. Fordi de får svar på nogle spørgsmål, der ligger dem på sinde. Fordi de ikke kan undvære den …

Når de står med din bog i hånden, vender og drejer den, bladrer lidt i den, tjekker bagsiden, dernæst indersiden af omslaget og lader pegefingeren køre ned over indholdsfortegnelsen, tænker de:

”Hvad får jeg ud af at læse den her bog? Hvad kan den gøre for mig?”

Hvis de med det samme kan se, at den kan give dem løsningen på deres problem eller udfordring, stiger sandsynligheden for, at de køber den, markant.

Men kan det bære din bog igennem til bestsellerstatus alene? Næppe. Der er også andre aspekter, der spiller ind så som omslagets design, udgivelsestidspunktet og ikke mindst PR og markedsføring af bogen. Det er vigtigt, at du markedsfører din bog massivt overfor den relevante målgruppe, så den er synlig, der hvor dine potentielle læsere er.

Og hvordan gør du så det? Det kan du læse mere om i min nye bog Fra idé til bestseller – Sådan får du succes med din fagbog, der udkommer om kort tid.

Få et tip når bogen udkommer

Vil du have et tip, når Fra idé til bestseller udkommer? Så tilmeld dig Bogsucces nyhedsbrev ved at udfylde formularen her på siden.

Leave a Comment

{ 1 trackback }

Previous post:

Next post: