Tør du gøre din bog til et salgsbrev?

by Rikke Moos

5 tips til hvordan du bruger din bog som salgskanal
– uden at slå knuder på dig selv!

De fleste forfattere kaster sig ud i et bogprojekt med ambitionen om – eller i hvert fald håbet om – at skabe en bestseller. At skabe en bogsucces, der bliver revet ned af hylderne og genererer masser af royalties og bibliotekspenge.

Det kan lade sig gøre. Men langt de fleste må erkende, at det ikke er de store summer, de tjener på selve salget af den bog, de har brugt måneder – måske år – på at skrive. Derimod er indtjeningspotentialet stort, hvis du vælger at skabe forskellige produkter og ydelser omkring din bog – og bruger bogen aktivt til at sælge dem.

Tør du gør din bog til et salgsbrev?Ja, du læste rigtigt …

“Jeg opfordrer dig faktisk til at gøre din bog til et salgsbrev for dine kurser, workshops, foredrag, online-produkter, coaching-sessioner, din rådgivningsvirksomhed – eller hvad du nu forestiller dig at udvikle af ”spin-off produkter” ud fra din bog – eller måske allerede tilbyder i din forretning!”

Så frø de rigtige steder

Inden du løber skrigende bort eller klikker væk fra denne artikel, så lad mig uddybe, hvad jeg mener. Min opfordring lyder måske nok kontroversiel, men hæng på lidt endnu, for du kan sagtens gøre din bog til et ”salgsbrev” uden at slå knuder på dig selv. Det handler blot om at så frø de rigtige steder i din bog. På en sober måde. For selvfølgelig er det en balancegang. Folk køber din bog med en forventning om at læse en seriøs bog, der behandler emnet professionelt og med respekt – og ikke en 200 siders reklamefolder om forfatterens fortrinligheder.

Men rør du læseren med din bog, er der en god chance for, at hun vil have mere. Og det er dit ansvar at give hende det. Og hvad nu hvis du rent faktisk kan gøre hende endnu klogere? Hvis du kan hjælpe hende videre via dine kurser, foredrag eller andre produkter? Hvorfor så ikke gøde jorden godt for disse i din bog, så hun ved, hvor hun kan hente endnu mere viden og støtte til at implementere de pointer, værktøjer og guldkorn, du deler ud af i din bog?

Her er 5 tips til, hvordan du gør din bog til et salgsbrev for dine produkter og ydelser:

# 1 – Fortæl din personlige historie

Fortæl din personlige historeHistorier er et stærkt redskab. De sætter tingene i perspektiv og gør det lettere for læseren at forholde sig til det, du skriver og overføre vigtige pointer til sin egen verden og situation. Mange forfattere vælger at flette deres egen historie ind og bruge den som afsæt for det emne, de skriver om. Det er især almindeligt i selvhjælpsbøger, hvor forfatteren beskriver en metode til, hvordan du løser en bestemt udfordring eller et problem på en systematisk måde.

Typisk udspringer metoden af, at forfatteren selv har stået med samme udfordring og været lige så ”lost” som læseren. Men hun fandt en metode, der virkede, kom ud på den anden side med succes og deler nu sine erfaringer i sin bog, så du (læseren) kan opleve det samme. For når hun kan, så kan du jo også!

Eksemplet er stærkt forenklet. Men min pointe er, at deler du din personlige historie – din ”story of struggle” – på en autentisk måde, er historien relevant for læseren, og er den i tråd med emnet, du skriver om – vil du være i stand til at ”connecte” med dine læsere i et helt andet omfang, end hvis du udelader din historie.

Hvad har det med salg at gøre?

Svaret er enkelt …

Jo bedre, du er til at connecte med læseren, jo større er sandsynligheden for, at hun vil have mere af dét, du sælger.

# 2 – Brug casehistorier

Et andet sobert salgstrick er at fortælle andres ”story of struggle”. Måske har du en eller flere casehistorier på lager, der illustrerer, hvordan du har hjulpet andre videre – og hvilke resultater de har opnået – via et af dine kurser, sparringsforløb eller et andet produkt, du ønsker at gøre læseren opmærksom på. Igen skal historien selvfølgelig være relevant i forhold til emnet, flettes naturligt ind i forhold til dit budskab og dine pointer – og formuleres, så læserne i din kernemålgruppe kan identificere sig med casepersonen.

Hvis læseren kan genkende sig selv i historien og længes efter at skabe de samme resultater, er der en pæn sandsynlighed for, at hun tænker: ”Sådan et sparringsforløb vil jeg også have” eller ”Det er præcis sådan et kursus, jeg har brug for”.  Derfor er det oplagt, at du afslutter afsnittet eller kapitlet med et link til dét sted på din hjemmeside, hvor man kan læse mere om de ydelser eller produkter, der har gjort en positiv forskel for casepersonen, så læseren ikke føler sig ladt i stikken.

# 3 – Tilbyd en værdifuld ”freebie” ved tilmelding til dit nyhedsbrev

Hvis du ønsker at etablere en mere varig forbindelse til dine læsere (og det gør du vel?), er et nyhedsbrev et absolut ”must”. Det giver dig mulighed for at styrke relationen til dem gennem artikler, gode råd og andet indhold af værdi – og samtidig etablerer du en salgskanal for dine kurser, workshops, onlineprodukter – og hvad du ellers har på hylderne. Men du må ikke forvente, at de tilmelder sig dit nyhedsbrev, blot fordi de har investeret i din bog. Der skal ofte mere end en henvisning til din hjemmeside til. Du skal opfordre dem (i din bog) til at tilmelde sig – og belønne dem for deres kloge valg :-). Det er her ”freebien” kommer ind i billedet …

Tilbyd en værdifuld "freebie"En freebie er per definition gratis og kan f.eks. være en e-bog, et e-mail-kursus, træningsvideoer, et interview hvor du deler ud af dine guldkorn, lister med gode råd osv. Måske tænker du nu, at det ville være oplagt med et eller flere gratis kapitler fra din bog, så du ikke skal bruge tid på at skabe et nyt produkt. Men det giver jo kun mening for folk, der endnu ikke har læst bogen …

Indtjeningspotentialet ligger i at skabe mersalg over for dem, der allerede kender og synes om din bog – og som har tillid til, at du kan hjælpe dem med at implementere de pointer og værktøjer, du deler ud af i din bog.

# 4 – Præsentér dine produkter og ydelser

Læg kortene på bordet, og dedikér én eller flere sider bagerst i din bog til en præsentation af dine øvrige produkter og ydelser. Sørg for at udforme beskrivelserne som teaser-tekster, så læserne bliver nysgerrige efter at få mere at vide – og husk at inkludere links til de relevante websider. Hvis du har udtalelser fra tilfredse kunder, kan du også overveje at inkludere et par af dem under de enkelte beskrivelser.

# 5 – Inkludér en rabatkupon

Inkludér en rabatkuponOverrask dine læsere med en gratis billet til et foredrag eller en rabatkupon til en af dine workshops. Det giver læseren et incitament til at lære dig og dine øvrige produkter og ydelser at kende. Hvis du udgiver din bog som e-bog, er det nemt at opdatere rabatkuponen eller fribilletten, så den matcher et aktuelt tilbud. Er det en trykt bog, du vil udgive – og er kuponen en fast del af bogen, skal du sikre dig, at tilbuddet bliver ved med at være tilgængeligt. Alternativt kan du vælge at inkludere kuponen som indstik i en afgrænset periode. Mulighederne er mange …

Valget er dit …

Ovenstående er blot forslag til, hvordan du kan bruge din bog som salgskanal. Jeg opfordrer dig ikke til at slå knuder på dig selv og gå på kompromis med din integritet. Tag dem til dig, hvis de tiltaler dig og passer naturligt ind i din bog. Valget er dit …

Del gerne artiklen her på facebook – og skriv dine kommentarer til artiklen herunder, hvis du har noget på hjerte.


{ 6 comments… read them below or add one }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: